torsdag 7 januari 2010

Mitt vinterland - och en liten rackare...

Hej på er! Ja här har vi också fått vinter. Det är många herrans år sen det såg ut såhär på våra breddgrader. Vår häck, till höger, som är rätt hög (som jag ca 166!) syns bara till hälften för vallen som gubben har lagt upp där.

Här har jag tagit mot den "lilla" grinden som jag tycker är lite för hög, men som gubben är så nöjd med, haha. Tung är den också kan jag tala om. Skulle behöva ett litet styrhjul under den när man ska flytta på den. Vår häck här växer bra, fram till björken. Gubben pratade om att ta ner björken, men vår kompis Otto säger att det är bara att gödsla så växer den. Får väl se om han har rätt. Just nu ser det mest komiskt ut med grinden intill.

Vi har inte så kallt idag. "Bara" -8 grader nu mitt på dan. Annat var det häromdan när vi hade många minusgrader långt fram på dan. Brrr! Kan inte säga att jag älskar det här vädret, men vackert är det ju att titta på.

Här har gubben fångat en liten rackare på bild. Det är ekorren som har klämt sig in i fågelbordet för att få sig ett skrovmål. Och visst ska han också ha lite mat. Syns kanske bättre om ni förstorar bilden. Innan gubben sopade av bordet så hade vi säkert 20 cm snö på taket. Ser ni att solen skiner på snön? Det gör den inte idag. Det är så grått ute så jag undrar om det inte blir mer snö.

Nå, vad gör man då när det är sånt här väder och man inte kan gå ut. Jo, man sätter sig och tittar i de här katalogerna. Och det är rent livsfarligt. Det är så mycket man "måste" ha. Jag beställd en hel del igår för jag tänkte jag skulle få lite ordning på den här trädgården. I vår och sommar ska det jobbas här, var så säker. Åtminstone när jag är hemma. Det lär väl bli Bergkvara i år också och då förfaller trädgården igen, haha. Ska nog inte bara skylla på Bergkvara i det fallet...!

Konnässörsklubben har väldigt mycket fint också. Det blev en del beställt ur den kan jag säga. Månntro jag har råd att lösa det sen, haha!

Jag lovade ju i förra inlägget att det var slut med julsaker nu, men jag kom på att jag alldeles har glömt att visa er mina lingonkransar. För jag gjorde såna till mitt vintrinskåp. Nu börjar dom bli vissna, men så länge bladen sitter kvar så får dom väl hänga till nästa vecka också.

Nu får det vara nog med julen dock. Är så sugen på att köpa en bukett tulpaner men det får väl vänta till nästa vecka det också. Är fortfarande förkyld och undrar när det här eländet ska gå över.
Jag hoppas att ni har en skön dag, antingen ni jobbar eller är lediga. Ta det lugnt i trafiken så hörs vi.
Kram Elzie




PS! Avloppet är klart nu. Så långt det går. Till våren, när tjälen gått ur jorden, så får vi gräva upp och se vad vi kan göra åt saken. SÅ skönt med en toa igen, haha.

30 kommentarer:

Viola sa...

Nog har vi fått vinter i vårt avlånga land så vi klarar oss...nog för att jag gillar snön men kylan..även en kurre kan välan inte motstå godsakerna ni bjuder på, ha det gott, kram

Änglahem sa...

Hej Elzie!

Bara jag...som tittar in*fniss*.

Jag tycker att vintern är underbar!
Här på västkusten är vi ju inte bortskämda med att ha snö och kyla så här tidigt på året. Vanligtvis snö
som kommer och försvinner lika fort är mer vanligt. Härligt med snön nu medans barnen fortfarande har ledigt.

Fina kransar du gjort!

Avloppsproblem är ju aldrig kul, men etter värre måste det ju vara nu när kylan slagit till och biter sig fast. Inte går det att gräva nu inte.

Söt liten fågel som ni bjuder på middag! Röd och grann!

Må så gott du härliga Elzie!
Kramar, Ulrika

Krya på dig!!

Missfryd sa...

Herlig med mye snø om vinteren, men veldig kaldt over lang tid er jeg ikke glad for, sånn som det har vært hos oss i det siste med -10 til -20 grader. Huttetu...
:-)
Klem Ingrid

Bittan sa...

va härligt det ser ut med växt och frökataloger svårt att tro just nu att det ska växa nåt.har nog inte haft så mycket snö sen 95 då skolan faktiskt stängde här och vi var insnöade i 2 dygn :-) barnen kommer ihåg hur mysigt det var när pappan äntligen kom hem från stan i husbil !!!!! Den fastnade i backen och fick stå kvar där ett par veckor. han envisades med att ha den som 2:a bil tills den dagen sen dess har den ställts av 1 september för säkerhets skull haha

Ha de gott //kramar Bittan

Stina sa...

Ja, tulpaner du gumman. Det vill jag också ha. Om denna kyla kunde gå över så kanske det blev lite mera passande att köpa en bukett.;-)

Hälsa Bertil
Kram Stina

Hanna sa...

Fina bilder.
Mycket snö har det kommit de sista dagarna.
kram
Hanna

Therese sa...

Håller med dig..snön är vacker att titta på men lite värme nu vill jag gärna ha. Så sugen jag blev på att skaffa lite nya frökataloger...man blir varm bara av att se dem.
Kram Therese

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Ja jösses vad snö det kommit! Vackert är det men jag är inte överförtjust precis :D
Kul att gubben fångat en Ekorre på bild, annars gillar han väl andra fångster (fisk)?
Det mesta av julen är borta här också nu. Vill också ha tulpaner!
Ha det gott och krya på dig!
kram
nina

Anonym sa...

Hejsan!
Tack för att du svarade på mina frågor.
Ni har det himla kallt. Vi har haft som kallast - 20 grader men idag var det -5 och strålande sol så det har varit skönr. Men vindarna har varit brutala.
När jag läste här om fågelmat så kom jag på att jag måste hänga upp fågelmat jag också.
Ha det gott!
Kram Bodil.

chevostar sa...

fine vinterbilder du viser :) godt dere har fått orden på avløpet :)
Ha en flott helg :)

Caroline sa...

Thanks for stopping by my blog, I love blogging because I meet so many nice people from around the world. I see that you get snow just like us here in Canada! I don't mind it but I sure don't love it. It is pretty at times and that is when I most appreciate it...not when we have to shovel it!

petra/paradise sa...

Fint du har det hemma!! =)
Visst blir man trött på på julsakerna minsann. UT med julprylar och in med våååååren!! =)
Själv plockade jag ner alla julgrejer redan i helgen som var..gott å fått det gjort innan jobbdagarna började igen.

Mitt popup-kort är dekorerad med stämplar från Doodle factory.
Som jag stämplat, klippt ut och därefter "piffat till" med mönstrat papper =)

Må gott å trevlig helg!
kram petra

NICOLINAS BONING sa...

Hej gumman...kikar bara in innan sängdags för att önska en riktigt skön och snorfri helg;-)

Här har vi nästan -30 grader och eldar för fullt i kaminen.
Det ser ut som att ni nästan har mer snö än vad vi har!

Håller tummarna för att avloppet inte ska krångla mer...och att du trivs på nya jobbet.

Kramar Birgitta

Viveka i Bläckhornet sa...

Fortsätter den här snön så ligger den nog kvar till midsommar :O

Vi har också ett ekorrpar som springer runt och busar på gården. Tycket de är så söta.

Lycka till i tävlingen vännen

kram Viveka

alegni sa...

vilken rackare din make lyckades fånga på bild!
vi har precis inlett projekt måla vitrinskåp, så jag skulle gärna se hur ditt ser ut i helbild. har du någon sådan bild i din blogg?
kransarna som hänger på ditt skåp är fina och passar så bra mot det vita.
här är det nästan varmt idag, endast -8,5 grader. det har varit ner till drygt -27 tidigare i veckan.
kram
ingela

alegni sa...

nu har jag bläddrat bakåt i din blogg och jag hittade en bild på skåpet!

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken vinter ni också har fått. Tur att ni inte har så kallt för det har vi så att det räcker och blir över. Så skönt att det har löst sig med avloppet.

Kram Ullis

Mita`s hjørne sa...

Heisann...
Flotte vinterbilder hos dere...
Et lite tips ang. grinden - sett et slikt hjul under, sånne de bruker under traller o.l. for å skru fast, da blir det lettere å få opp grinden...
Her har junior nettopp dratt til Sverige for å kjøre slalom - Åre...tar bare 1,5 time å kjøre opp dit...
Å jeg... skal bare kose meg inne i dag, fyre i ovnen å se på all snøen ute, hente fram en haug med hageblader og drømme om sommeren...

Ha en super dag og uke...

Lätta och Goda recept sa...

Hej där,
här har vi också väldigt mycket snö. Träden är otroligt vackra hos oss. Men vi har dimma ofta här så därför blir de så vackra.
Vilka tjusiga kransar du har gjort.
Jag ser med spänning fram emot sommaren att få se din vackra trädgård med de nya inköpen.

Ha så gott!
Kram

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei snille!

Håper du har det bra i januarkulden, huttetu så kaldt det er alle steder.

Ja, bloggpuls blir spennende. En plass hvor man finner de beste blogginnleggene fra mange sjangre.
Tenker det blir mange fine poster fra hageblogger og interiør som nå blir trukket fram i lyset.
Det er ikke hvor mange som har vært innom bloggen som teller, men hvor god akkurat den posten som blir anbefalt er.

Ha en fin søndag
Klem

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fina lingonkransar, dom kan allt hänga ett tag till. Och det var kul och se bilder ute, och vi hade ekorre bägge idag. Fast "min" var ju en bild från våren-09. Hoppas du mår bättre idag.
Ha en mysig dag
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Hej Elzie!
Tack för dina fina ord om Matilda som växer så det knakar här!
Visst är det en fågel holk-bur jag har på bordet.Visst är den fin?!
Här är det kallare nu -15 grader men de har lovat varmare.
Så vi myser inomhus.
Det gick väldigt bra med svärmor.
Ha en skön söndag!
Kram Bodil.

Ingmarie sa...

Hallå där!

Håller med dig att nu är allt julen slut...Va bra att ni fått lite varmare!
Tänkte på en sak när jag läste om avloppet vi ska fixa.Det som jag har svårast att begripa när vi flyttade hit ner var att man i stort sett både kan gräva o måla hela året.Ingen tjäle på de 10 åren jag snart bott här.

Kramen

Stina sa...

Nä, de där sakerna får hänga i tvättstugan. Fågelprutt vill jag inte ha på dem. haha...Kramis

Lisas torp sa...

Skönt att toaproblemen löst sej till vidara i alla fall!

Ja, jisses så mycket snö det är - i hela landet verkar det ju som.
Och kylan ja, har inte varit ute på två dagar här. Trodde jag skulle frysa ihjäl i fredags - kroppen går väl an, men ansiktet! Man blir ju helt förlamad, när det blåser lite dessutom! Nä, nån vintermänniska är jag inte, men visst är det vackert!

Fina lingonriskransar du har - passar perfekt på ditt vintrinskåp!
Ha en bra vecka nu och klä på dej ordentligt!
Kram
Lisa

karina sa...

Hejsan!

Så skönt för er att toan fungerar igen. Den sista katalogen ska jag titta lite närmre på. Nej, mina vackra egenmålade skåpluckor försvinner, men jag hoppas högskåpen går att behålla. Vi måste riva ur hela köket för att göra ett nytt golv och de platsbyggda skåpen kommer inte att kunna räddas. Men Ikea har så det får bli enbart underskåp med en öppen hylla istället. Ska också köpa mig en bukett och hoppas jag får bort utegranen innan knutdagen. Ha det gott, Karina.

Monika sa...

Oj, vad vintrigt ni också har det. Härligt även om man mest längtar efter vår o sommar. Men hugaligen, det får man inte ens börja tänka på ännu. Den kommer ju oftast inte förrän närmare maj här uppe.

Dina kransar är urtjusiga! Dom kan du behålla än ett tag!

Mys och må så gott!

Kram

Monika

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ja nu är det mycket snö och vinter... Jag är ju ingen storfantast av vintern, men visst är det vackert med snön... Lite väl många minusgrader bara.
Kransarna du gjort är jättefina, de kan du väl ha kvar ett tag till... bara att byta banden, till vita eller så...så är ju det juliga borta.
Kram
Marie

Lotta sa...

Hallå i stugan!
Visst är det väl rätt underbart vilken vinter vi fick till slut ändå! Men jag säger som du, jag är inte helt glad för den. Nu får det gärna bli varmare. Vi har haft ner till -14 och det är i kallaste laget för mig. Eftersom vi har fuktiga vindar här nere hos oss känns det ju ännu kallare. Idag har det dock varit runt 0 hela dagen. Men vinden har tagit i, så det har känts svinkallt ändå.

Men, men, det blir en vår i år också. Nån gång i alla fall!!

Jättemysiga bilder du bjuder på! Ekorren var en riktig liten sötis den!

Ha det gott, hoppas snuvan försvinner i ett nafs!

Kram
Lotta

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

GOTT NYTT 2010!!
Hoppas du haft det härligt under helgerna!! JA VISST
är det en härlig vinter vi fått!
så fina kransar på skåpet!
2010 vintervita kramar till dig
~~Mamma ♥ Millan~~