måndag 28 november 2011

Julen närmar sig

Hej på er! Ja, även här närmar sig julen. Jag har äntligen fått till det lite i köket. Med nya gardiner, inköpta på Jotex, blev det rätt bra, tycker jag. Så här ser vårt köksfönster ut nu ikväll.


Det blir ju så mysigt lyse av adventsstakarna. Ikväll har jag varit och klippt mig och kan ni tänka er! Gubben hade tänt alla stjärnor och annat, haha. Inte ofta sånt händer här inte!


De här kuddarna hade jag förra året också. Och den grönrutiga duken är väl ingen favvis hos mig, men gubben fick den av mina föräldrar första julen vi var tillsammans så han vill gärna ha den på bordet. Och så här i advent kan han väl få sin vilja igenom. Sen till jul åker det på något annat, hihi.


Det här är lilla köksfönstret då. Tycker inte jag får till kappan ordentligt, men det ska väl gå det också. Min lilla kula som hänger bakom går på batteri och den är lite knäpp emellanåt. Lite okontakt, men när man lirkat lite så går det bra. Eller hur det var???

Gjorde en lite annorlunda adventsstake i år också. Sparade mina glasburkar som det varit doftljus i och gjorde så här:


Det var nästan lögn att ta foton igår, men till slut fick jag till det här i alla fall. Väldigt suddigt och konstigt, men ni ser ju hur det ser ut. Hade först tänkt fixa till några siffror att hänga på glasen, men det blev inte snyggt eftersom dom är lite bukiga. Så då fick det bara bli röda sidenband istället. Har stora värmeljus i och det brinner verkligen länge. Kan man ha hela eftermiddan och kvällen utan risk att det släcks!!

Denna brickan tycker jag är så vacker. Köpte den förra veckan just för att jag ville ha den att ställa glasen på.


Visst är det fint mönster på den? Föll för den direkt jag fick se den.

Och den silvriga renen tycker jag passade perfekt där också. Det är ju juligt och bra, haha.


Har ett par lite mer normala stakar också, men det får ni se en annan dag.

Ja, jisses vilket blåsande det var här igår och i natt. Trädgården var full av nedblåsta björkgrenar så gubben har haft sjå att räfsa upp det idag. Skönt att bli av med det i alla fall.

Hoppas ni alla får en skön vecka. Här är ingen snö, tack och lov, men jag hörde att ni fått lite uppöver. Jag är glad om jag slipper den måste jag erkänna. Det är vackert att titta på, men inte kul att köra i, hihi.

Ha det så gott så hörs vi!

Kram Elzie

27 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Så adventsfint du gjort det, ser så mysigt och trevligt ut! (håller med dig om den gröna duken, inte min färg, men det säger vi inte högt!) Och inte ser jag att det är nåt fel på gardinen i lilla fönstret, jättesnyggt! Och brickan är så vacker, passande med den lilla renen också! Du har verkligen fått till det!
Kram Eva

Pia sa...

Så rörande då din man vill att duken han fått av dina föräldrar skall vara framme!
Du har det så väldigt mysigt!

Kramar!
-Pia-

Uttan sa...

Såå fint Du gjort. Här har vi fortfarande vitt på marken och minusgrader lagom mycket snö tycker Jag det behöver inte komma mer.
Blåst gillar Jag inte. Läskigt man är maktlös.
Så måste Jag berätta.
Jag har hittat mina siffror. De låg precis där Jag lagt dom ;)

Kram!

karina sa...

Hejsan!
Vad du fått till din blogg då!! Snöflingor som dalar vackert och vackert i dina fönster. Jag önskar mig 20 cm snö så jag kan göra en fin gång med mina snöskor sen räcker dina flingor att titta på. Här är det att göra hela morgondagen för jösses vad barr, kvistar och grenar från tallskogen. Men skogeländet ska få tillbaka vartenda barr och jag får en välbehövlig träning, för tänk vilken midja det blir när jag räfsar ilsket "ler". Ha det gott, Karina.

nattugglan sa...

Hej.. va fint du hade det.. Renen o brickan va verkligen fint..o gardinerna likaså..inget fel med det lilla fönstret!..o duken , ja den måste han ju få ha framme, hihi..Jag har inte hunnit pynta el städa så mycket ännu..men till helgen skall jag ha ljusparty då måste nått bli klart.. O natt uggla,, haha ja det har jag alltid vart.Kram på dej.Christine.

Änglarna finns sa...

Gokväll vännen!!
Sååå mysigt du har i ditt kök!!
Skrattar lite...jag har ju en likadan gardin..fast i mitt sovrum!
Fiffigt med glasburkarna..och både brickan och renen..var såå fina.
Vädret ja...vilket oväder vi hade igår..men idag..har varit lite bättre.
Jag vill ju ha snö...så där lagom..blir lite ljusare...
Önskar dej en God natt!!!
Kram Annika

Monica sa...

Så julmysigt det ser ut hos dig! Gardinen i det lilla köksfönstret är ju jättefin! Den behöver du absolut inte ändra på!
Och din adventsstake är ju både fin och praktisk! Här åkte den gamla fram som vanligt...
Skönt att höra att det är fler än jag, som inte gillar snö! Visst är det vackert att titta på men halt både att köra och gå i!
Ha det så bra, kram, Monica

Anonym sa...

Hej Elzie! Vad fint du/ni pyntat..Gullig man som vill ha svärföräldrars duk,hälsa honom det.Sånt stiger i ens ögon!
Min man är "lampoman" så det är han som tänder o släcker allt som finns,hahaaha...timrar o fjärrkontroller överallt.Men han är söt ändå!! Ha en fin tis,får skriva i anonymt,funka ej förut...Kramis Gunillasljusglimtar

bakom berget sa...

Åhh va det ser ombonat och hemtrevligt ut i ditt kök. Jag tycker den rutiga duken är julig och fin. Liksom lite i Carl Larssonstil.
Ha en skön fortsättning på den första adventsveckan nu!
Kram från Åsa.

annashusidingtuna sa...

Hej!
Så mysigt du har adventspiffat! Brickan är verkligen jättefin.
Kram Anna

Inger Marie sa...

Hei Elzie:)
Så koslig du har det på kjøkkenet...og fint du har pyntet:)
Takk for din koslige kommentar og at du likte min advetstake:)
God uke til deg:)

Eva in Athens, Greece sa...

Men så julmysigt ni har hemma! Skulle gärna sitta där med en kopp kaffe och småprata! Verkligt vacker bricka, kul när man hittar rätt sådär, blev jättefint med de annorlunda Adventsljusen på.
Kram, kram

Betsy Banks Adams sa...

Hi Elzie, Wow ---I love your decorations.. They are simple yet gorgeous. Those pillows are perfect... Love your little ball also. AND--the candles and reindeer are gorgeous...Sometimes, the simpler decorations are so much nicer than some of the big, fancier decorations... Yours are lovely!
Hugs,
Betsy

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!!

har var det verkligen stämningsfullt!! Så söt han var då gubben din..han tycker nog allt att det är bra mysigt han med..och tänder upp dem!!

Hoppas du har haft en bra start på 1:a adventsveckan!! Kramis Sanne

Lisa sa...

Hej rara.. Jo jag ska bättra mig, fatta att jag inte är stålmormor. Men herre jöss vad du har hunnnit fiffa till så myket fint. Vackert de blev i ditt kök. Och visst kan dom väl få lite som dom vill ibland våra godingar. Skönt att han kom hem i stormen. Är nog den som just nu börjat härja här hos mig i Norge. Fjompen har rymt in under sängen. Stormar så de fräser i knutarna. Adventstaken var hur häftig som helst, du kan du. Ha de bäst ...

Kram Lisa

Anki sa...

Superfint hos dig, väldigt mysigt!
Vilken go gubbe du har *ler*...Ja jäklar vad det blåser, fortf å nu regnar det oxå...rena skitvädret!
Jag vill nog ha liiiiiite snö iaf!

Kram!

NICOLINAS BONING sa...

Hej Elzie-gumman!
Vilket mysigt kök...även med den grönrutiga duken...ni har.
Gillar dom runda kuddarna skarpt...snyggt med den gröna duken som matchar perfekt till det röda ;-)

Här har ingen "levandeljusadventsatake" kommit fram ännu och inte lär det plockas fram någon heller i år.

Vi står mitt uppe i målning,tapetsering,golvläggning,eldragning (bara den där elektriken behagade dyka upp igen),åka till döttrarna för att kika på dom stora magarna innan bebisarna kommer osv så någon julfeelings har absolut inte dykt upp ännu!

Den här julen blir det bara sonalyckan och sambon på julbord på Bäckaherrgård tillsammans med mor&sambo, brorsan med familj och hans svärföräldrar på julafton sen blir vi själva. Men vi väntar på första bebisen som är planerad till 25 dec så när den har kommit fram så åker vi till Grums för en liten visit.

Blåser gör det här (lite grann iaf om man jämför med ert blåsande)och den lilla snön som kom för några dagar sen har regnat bort igen.

Nu måste jag börja jobba så vi "höres" en annan dag.

Kram Birgitta

Glömde bort...ursött adventsljusstakearrangemang:-)

Solstrimmor sa...

Oj, så fint och mysigt du julat till det! Brickan med ljuskopparna och renen, så fint!

Hoppas din dag blir bra!
Kram Eva-Mari

Anonym sa...

Åh tack gumman för titten! Jo allt gick bra till slut!! Ooops är du allerdan färdig då med klappisarna? Ska inte gnälla,inte mycket kvar här heller...8 barnbarn ska nog få sitt vad det lider ♥ ha det såå gott Kramis Gunillasljusglimtar

skifferhuset sa...

Så adventsfint hos dig! Brickan var så fin, min stil! Om du kollar min blogg så ser du en liten överraskning där! Kram Iréne

Viola sa...

Tala om att du fått till adventsstämningen, så fina bilder och headern, ljuvlig, ha det gott, kram

Herr Nilssons Fru sa...

Who så mysigt du gjort. Tror jag stannar en stund o bara njuter. Finns en kopp kaffe kanske :)

Kramiz Anki

Carolyn sa...

It is looking very warm and cozy at your home-I love the lights at night too!
Thank you for your lovely visits and kind words.
My husband's family are from Scotland -my Mom is from Holland.

Take care,
Carolyn

Tre Tanter sa...

Vad du har gjort mysigt och hemtrevligt, vilken romantisk gubbe du har:) Hälsa från tanterna att vi gillar duken:) Tre Tanter

Linda sa...

Season's Greetings Dear Elzie,

I adore your window trims and especially the arrangement of the tray, candles and reindeer - it warms the heart, so lovely and cozy and warm.

Hugs,
Linda at Beautiful Ideas

Unknown sa...

Så fint du har det i adventstider!
Brickan, och förresten hela ditt arrangemang, är underbart - vilken bra idé!
Här är det vräkregn och blåst så det blir inte lätt att komma iväg ut på promenad idag...
Ha en fin helg!
Kram Allis

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Det ser mysigt ut du Elzie!

Kram Annica