lördag 17 oktober 2009

Idag har vi riktigt busväder här. Det blåser kallt och rätt vad det är kommer det en skur som känns som is. Brrr! Det är en sån där dag då, åtminstone jag, håller mig inomhus.



Jag skrev ju att gubben och jag skulle ut och åka en runda i tisdags. Och här nedan syns bildbevis på att vi gjorde så också. Vet inte om det är någon som känner igen platsen. Skulle tagit en bild på framsidan, men där höll dom på med renoveringsarbete, så jag fick nöja mig med en bild på sidan. Den här byggnaden är så otroligt vacker. Kan tala om att det är Lunds domkyrka. Det var där vi var eftersom gubben skulle kolla sina fingrar och armar. Medan han var inne på sjukhuset så gick Sheeba och jag runt och tittade lite. Där finns så otroligt många fina hus. Helt annorlunda mot vårt sjukhus.


Det här tycker jag är så vackert. Synd bara att det måste finnas vägskyltar. Jag som är höjdrädd och allmänt fjantig när det gäller att vara i "luften" skulle nog inte gilla att ha min arbetsplats på det stället där fönsterna är, hihi.

Efter besöket i Lund så åkte vi till Ängelholm och hälsade på de här busfröna. Att jag lyckades få bägge på samma bild är en bedrift. Melissa är inte så glad vid att fotograferas alls, hon som var en sån linslus förr!

Här är en annan bild på hönan Melanie. Hon är verkligen en glad skit. Alltid skrattar hon (är inte säker på att hennes mamma håller med mig där, hihi), och så håller hon på att prata ihjäl en. Puh! Det är min älskling som sitter bakom henne.

När vi körde ner mot Älmhult så kom det plötsligt upp en älg ur diket. Usch, hjärtat fastnade nästan i halsgropen på mig. Det var en stackars fjolårskalv som inte visste vilken sida som faktiskt var bäst. Nere i skogen sprang dom och sköt efter honom och uppe på vägen höll han på att bli ihjälkörd. Som väl var så valde han det bästa alternativet för oss i alla fall. Man vill inte gärna köra på såna stora djur.

Jag hoppas att ni har en bra helg allihop. Här är det lite omändring i det här rummet som gäller. Har äntligen flyttat hyllan som jag hade över byrån. Gick inte att ha någonting på byrån för hyllan hängde alldeles för långt ner. Nu är hyllan över skrivbordet och det ser lite konstigt ut kanske, men jag ska ha mig en bärbar dator sen och då blir det bättre. Sen har jag köpt en ny hylla men den får jag visa en annan dag.

Köket går långsamt framåt. Just nu har det stått still ett tag, men idag har vi fått tapetserargrejerna, så nu ska det nog bli av med det jobbet snart. Annars ska vi göra i ordning ute nu i helgen. Ta in trädgårdsmöbler och annat. Hoppas ni får en fortsatt skön helg. Vi hörs.





13 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du fick fint väder för att pyssla ute, ta in möbler och sånt. Det är skönt när det är gjort. Tur att ni klarade er från att köra på älgen, nu är jakten slut här. Är så stilla igen. Ha nu en riktigt mysig lördag.
Kramar
AnnaMaria

Viveka i Bläckhornet sa...

Vi gjorde bort allt rensande i trädgården förra veckan. Skönt men vemodigt. Nu vet man att vi har en lång vinter framför oss.

Det är en hiskelig fara att vara ute i mörkret nu i älgjaktstider. Igår kväll var det en älg olycka nära oss. Jag hade kommit hem bara en kvart innan den hände. Så barnen ringde och blev jätterädda att det var jag som drabbats när de läste det på nätet.

Ha en go helg

Kram Viveka

Lotta sa...

Usch vad det är tråkigt att plocka bort allt på hösten,har en del kvar,får se om lusten infinner sig i morgon.
Önskar dig en fin lördagskväll.
Kramisar Lotta

Ingmarie sa...

Sofia jamar tillbaka o tackar för superlativen....
Nu blir det en promenad till Skilling o tillbaka!

Ha det!

Kajsa sa...

Heej! Kul att du hälsar på hos mig. Jag ska försöka göra ett inlägg snart. Var på loppisrunda igår, så nu målar jag blomkrukor och ska fixa hallfönstret. Håll ögonen öppna.. så får vi se om jag visar. : )
Guuu' va sugen jag blev på bröd när jag såg vad du bakat. Mums! Måste nog knalla iväg och ta mig en macka! Ha en skön start på veckan!
Kramar Kajsa

Granne med Selma sa...

hejsan! Hoppas allt är bra med dig! Själv mår jag finfint och har massor av idéer i huvudet som vill ut :-) Att man inte blivit inredningstokig än :-)
Kram på dig goa du!

Petra sa...

Ja du, här är mycket, mycket älg. Man får verkligen vara försiktig.
Nu är ju vargen här nere också, hua. Önskar dej en skön vecka.
Kram
Petra

Monika sa...

Åh! Huga! Akta er för älgarna! Otäckt när dom dyker upp från ingenstans! Här har vi väldigt gott om älg efter vägarna. Vi ser dem i stort sett varje gång vi är iväg på någon tur. Ja, ibland har vi dem precis bakom knuten också för den delen.

En gång för några år sedan såg jag att det skuggade något utanför ytterdörren. Jag öppnade och kikade ut. Där stod en stor älg med huvudet halvvägs upp på bron. Hihihihi, vet inte vem som vände på klacken snabbast. Det kan ha varit älgen.... men jag tror det var jag! :o)

I vanliga fall öppnar jag gärna dörren för mina gäster. Men den gången stängdes den med en väldigt hård smäll!

Hoppas regnet dragit bort att solen skiner på dej igen :o)

Må så gott!

Kram

Monika

Marie sa...

Vi ägnade också helgen åt att bl.a plocka in trädgårdsmöblerna och allt annat som jag har haft ute i trädgården över sommaren. Maken bara skakar på huvudet när allt ska in i förrådet över vintern, hihi.

Läskigt när älgarna bara dyker upp så där från ingenstans, tur att det gick bra både för er och älgen.

Ha en fin dag!
Kram Marie

Anonym sa...

Hi Elzie! Glad to hear from you!! I hope you are well also! Beautiful church picture; hope your husband is ok you mentioned he was at hospital?? Your grandchildren are adorable!! Such pretty girls! It is getting colder here and the freeze killed my pretty flowers that were left from summer. Oh well, no more watering!lol I need to start cleaning up outside for winter! Sounds like you had an awful storm! Icey rain not fun! I haven't been doing much fun so I haven't posted anything new. Working like you know about takes all my energy lately!! I'm taking a sick day today but I'm not really sick just worn down!! Not busy anymore there so its ok! Hope you get some sunshine. It takes a long time to do projects when you are doing them alone! I keep telling my husband we should hire someone to do the painting!!lol Have a great week and don't work too hard - Sincerely, Jeannette

Vita små hjärtan sa...

Ja akta för de gigantiskt stora djuren!!!
Ha en fin kväll! Kram Agnetha

Ullis/Leva på landet sa...

Kul att få komma iväg lite. fina bilder. Älgar på vägen är inte kul, man vet ju inte vart de ska ta vägen.

Ha det bra!
Kram Ullis

Stina sa...

Hej Elzie

Hoppas allt är bra med dig. Jag har åkt på en riktig höstsnuva...är inne på andra veckan nu.
Den lilla tösen ser verkligen pillimarisk ut :)
Nu har jag blivit farmor igen och denna gång blev det en liten tös...så liten (2,680) och söt :)
Här händer fortfarande inget på
inredningsfronten....har kanske hållit på för mycket och tröttnat lite. Men du håller i...hoppas att det går bra med köket och att du snart visar slutresultatet :)

Ha det bäst
Kram Stina