tisdag 26 juli 2011

Vi leker forskare

Hej på er! Ja, nu är det äntligen semester. Och vad gör vi då? Jo, första morronen stiger vi upp kvart i 5 för att köra till Vadstena!!! Är vi kloka eller? Skulle upp och kolla lite saker som vi inte kan hitta på Riksarkivets sida här hemma. Så då var det bara att köra upp så man var där till klockan 9. Puh! Gårdagen gick bra, men att stiga upp så tidigt efter två tidiga helgmorgnar på jobb så är man rätt mör idag.

Vi fick köra en "liten" omväg också och lämna Fia till gubbens son och svärdotter. De hade lovat att ha henne under dagen och det var skönt. Man kan inte ha med sig en liten valp dit. Speciellt inte låta henne sitta i bilen under dagen, som blev väldigt solig och fin.


Det är ett vackert ställe där vid slottet. Om man inte bryr sig om att titta på den sidan jag stod, haha. Men så är det ju överallt där det finns något sevärt för folk. Matställen och annat behövs ju också.

Gubben var inte så framgångsrik i sitt sökande efter anhöriga så han tog sig en runda med kameran istället. Så det är han som tagit bilderna. Några tog jag också, men de flesta är av hans hand.


Jag hittade alltså det jag sökte efter, i domboken! Där stod allt hur de hade mördat en av mina anfäder på farmors sida. Rätt ruskig läsning faktiskt. Han hade fått en kniv genom skallen, t o m hatten satt kvar!! Men jag hittade tyvärr inte om de fick tag i den som gjorde det så nu måste jag söka på andra ställen.


Rakt fram i tornet fanns forskarsalen. Det märks att släktforskning är populärt för det var rätt mycket folk där som satt och rynkade pannorna. Det kom in ett par som var väldigt högljudda. Vet inte om det uppskattades, man blir rätt störd när man ska läsa de gamla böckerna, men det var ingen som sa till dom i alla fall.

När vi begav oss hemåt igen så skulle vi svänga mot Hestra i Tranås. Tyvärr hittade varken jag eller gubben den skylten (!) så vi fick ta en lite mindre väg norr om Eksjö istället så vi kom över till hundvakten igen. Det blev modiga 10½ timme iväg innan vi var hemma igen. Och då tar min tokstolle till man fram gräsklipparen!! Han ville passa på när vädret var fint. Man vet ju aldrig med den här sommaren.

Nu ska jag sätta igång här. Ni får ha en bra dag och ja, jag vet! Jag ska fota, haha. Vi hörs!

Kram Elzie

8 kommentarer:

Monica sa...

Vilken kuslig släkthistoria! Det måste väl vara långt tillbaka i tiden, får jag hoppas...
Ja, man vet aldrig vad man hittar när man börjar leta!
Jag har letat litet grann, men inte på allvar än. Men kanske till hösten?
Vadstena ser ju jättefint ut!
Kram, Monica

Lisa sa...

Jösses vilka kämpar ni är. Är nog väldigt spännande att släktforska.
Det var ju en riktig liten otäck historia. Fina bilder. Men vilken ork den mannen besitter då. Ha en skön dag..

Kram Lisa

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så kul med lite släktforskning. Jag har faktiskt en släkting till mig som har släktforskat, och det är på min farmors sida. Så jag fick hela släktträdet av honom, och det är ända till skiftet 15-1600-tal. Jättehäftig att ha!
Men när du nu var i Vadstena så var du väl och kikadehos Vadstena Antik eller hur? Det finns ju så mycket fint där...
Kram
Marie

Hanna sa...

Så fina bilder.
Så spännande med släktforskning.
kram
Hanna

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Spännande att ta reda på sin släkts historia!

Kram Annica

Solstrimmor sa...

Spännande med släktforskning, man vet aldrig vad man kommer att hitta! Hoppas du hittar mördaren...

Ha en fortsatt skön semester.
Kram Eva-Mari

Änglarnas hus sa...

hallojsan!!

Ååå vad duktiga ni är..så där på morgonkvisten!! Men det är spännande med släktforskning så jag förstår er iver!!

Tack så mycket för inbjudan till fika..det hade vi gärna gjort! letade som galningar efter söndagsöppet..myyskafé! Hittade ett i Aneby tillslut!!

Ha det gott nu på semestern!! Kraam Sanne

Bittan sa...

Thank good its friday
T G I F :-)
Det finns en så häftig restaurang kedja i bla England o USA som heter så.Riktig upplevelse med "galen " personal, massa tokigheter och supergod alldeles för mycket mat.
ha de så bra

Kram Bittan