torsdag 24 april 2014

En solig dag i april

Hej på er! Så har det blivit trädgårdsdags igen, haha. Känns som jag bara visar bilder på blommor och dylikt numera. Blir så när båda två i huset är så förvirrade att man åker ifrån kameran!!

I påsk har vi haft det skönt. Körde ner med husvagnen i fredags eftermiddag och fick den på plats alldeles själva - för en gångs skull! Inte så blött med andra ord. I lördags fick förtältet komma upp också. Men nog känns det tomt i förtältet så här års. Bara ett bord och några stolar. Resten får komma ner nästa gång vi åker dit. Och det blir inte denna helgen för då jobbar jag.


Fia och jag var ute och fotade lite för en stund sen. Hon är nyklippt och fin. Och så lurade hon mig så pass. Jag såg att hon var på väg ut på gatan så jag ropade på henne. När jag sen fotat färdigt blomman jag höll på med så var hon helt försvunnen. Vart sjutton tog hon vägen nu då?, tänkte matte. Ropade på henne och fick sen se att hon stod på trappen och tittade på mig. Precis som, vad skriker du för, haha. Dom är snabba de där små!!


Bladen på mitt silverpäron börjar komma fram ordentligt nu. Så så här långt har det i alla fall tagit sig. Jag hoppas det vill sig här i trädgården för det är så fint. Speciellt när det blommar.


Äntligen har jag en knopp på min svavelpion! Den har stått på samma fläck i flera år nu och i år är första året den har kommit så här långt. Hoppas, hoppas den får slå ut också.


Är det inte en ljuvlig färg på de här pionstänglarna? Så härlig röd färg. Och så långt dom kommit alla redan! Man är inte van att ha så här höga pioner i april inte!


Några tulpaner har fått stå i fred för rådjuren, konstigt nog. Den här ska bli vit, om jag inte minns fel. Ståtlig ser den ut redan nu med sina knoppar.


Den här påskliljan tycker jag är fin. Har fått pippi på vita påskliljor, verkar det som, haha. Till vänster om den står en gulvit liten påsklilja som bara är 15 cm hög. Jättesöt.

Det är mycket pollen i luften nu och det känns. Jag kan inte vara ute långa stunder, men måste ju få lite sol nån gång. Ändå är jag lindrigt drabbad av allergi. Tycker synd om de som har riktigt svår allergi nu.

Mina frösådder växer och frodar. Ska bli kul att se om det överlever ute sen. Är ju hopplöst det här med den eviga blåsten som blivit. Trots att det är sol och många plusgrader känns det inte särskilt varmt ändå.

Gubben ska iväg och fiska strömming på lördag. Bra, då har han något att göra när jag jobbar, haha. Han gillar ju dessutom fisken, vilket jag inte gör, så han skaffar sig ju mat också. Han är seg i vändningarna i år, har inte ens fått båten i sjön. Vilket gör mig lite irriterad för den står i vägen för mitt målarprojekt som jag har i vår. Nämligen att måla mitt blombord!! Han har tryckt in båten på husvagnsförvaringen också nämligen, haha.

Nej, nu får det bli lite arbete igen. Hoppas ni har en fin dag. Och att ni inte sliter ut er i trädgården!! Jag skulle behöva ut där, men jag hinner nog. Ha det så gott så hörs vi!

Kram Elzie

4 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Det blir mycket blommor och blader vid den här tiden, men en liten vovve nu och då piggar upp!
Och strömming - nej, tack. Men sill, inlagd i alla former det tycker jag om.
Agneta krma

Monica sa...

Vem fotar inte blommor så här års? Det ändrar sig ju för varje dag i trädgården, så det gäller att hinna med...
Här har vi just börjat på årets första trädgårdsprojekt, kommer bilder sedan!
Ha det så bra, kram, Monica

Vardag och flärd sa...

Så fin lilla Fia blivit!
Himla kul att du fått en knopp på din svavelpion, de kanske behöver fler år på sig innan de sätter knopp.
Här blir det inte mycket trädgårdsarbete, hinner inte.
Ha en fin helg!
Kram Eva

Sara sa...

Är fina en Welsh springer spaniel? :) Ser ut som det :) Jag har funderingar på att i framtiden skaffa en welsh men skulle vara jätte kul om du ville berätta lite om rasen och de du vet? :D