torsdag 20 november 2014

Advent närmar sig...

Hej på er! Ja, det är redan den 20 november och inte en gnutta snö så långt ögat når. Istället detta grå, grå, grå. Eftersom jag bor i närheten av Växjö så vet många att vi här inte haft mer än någon timmes sol på hela månaden. Det börjar märkas på folk också, för det är väldigt många som är trötta. Jag själv också - måste jag erkänna, haha. Nu vill vi snart ha lite sol vi också!!!


I måndags var jag ledig och gubben passade på att ta semester och så drog vi till Ullared. Det var lite lagom med folk där, tyckte jag. Först var vi in och handlade kläder mm, men så började det suga i tarmen och vi beslöt att betala och gå ut med varorna i bilen. Sen var det dags för lite mat. Gubben valde det vanliga, biff och potatismos men jag tog en schnitzel med stekt potatis. Det gick ner det också. Efter maten så fick jag gå in själv. Hittade lite allt möjligt, bl a en stjärna som jag tyckte skulle passa så bra i sovrumsfönstret (visar den när jag hängt upp den!) och så köpte jag de här.


Nya lampskärmar. Var så trött på de som suttit på fötterna innan så nu slog jag till på de här. Tycker dom är söta. Mormorsskärm kallades den.


Har en massa knoppas på mina orkidéer nu också. Kul att dom fortfarande lever, haha.

Idag har jag bakat mitt julbröd. Ja, ni som hängt med här ett tag kanske kommer ihåg att gubben bakar sitt eget bröd till jul? Han har inte kommit igång än, och hur han ska få rum med sitt bröd har jag ingen aning om. Är fullt i frysarna här!! Och vad vi har där vet jag inte - förutom att en hylla innehåller strömming som gubben varit och fiskat!


Det blev julbröd (t v) med öl och russin, Ullas lantbröd (som är jättegott att doppa vilket vi smålänningar alltid gör!) och så adventsbullar. Nu hoppas jag det finns någon bulle kvar nästa helg! Har man ett kakmonster i huset så har man.

Den här helgen jobbar jag så gubben får sköta om hemmet så gott han kan. Jobbar t o m lite mer eftersom jag lovat gå in några timmar tidigare i morron. Men jag hoppas ni får en riktigt fin helg. Och att  solen kan skina lite på oss Växjöbor också. Ta väl hand om er så hörs vi.

Kram Elzie



7 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Så ljuvlig lampskärm, ser så hemtrevligt ut!
Nog är det solfattigt men så är det denna tiden, jag njuter ändå av november utan kyla och snöstorm.
Ha det fint!
Kram Eva

Herr Nilssons Fru sa...

Växjö ja, regnets stad :) så sa jag alltid när jag jobbade där uppe, inte ofta de var fint väder. Synd för denna annars så vackra och pulsande stad.

Så ni har oxå varit i Ullared, var själv där med för lite sedan på vår årliga 2-dagarstripp med flickora.

Fina lampor du fann
Kramiz

Hajan sa...

receptet på rågbrödet skulle vara roligt att få.
Kan Du inte lägga in det så man
kan kopiera.
Vilken duktig Gubbe Du har då,
trevligt att hälsa på hos dig
hälsar Hajan från vardagsprat

Änglarna finns sa...

God förmiddag!
Ja du, det är lika grått här! Kan inte minnas när jag såg solen senast! Känner att man snart kan börja pynta, för att få det lite ljusare iaf inomhus!
Åhh så mycket gott du bakat!
Dopp i grytan, ja du det är jag uppväxt med!
Jag har aldrig gillat det, men för mina morföräldrar var ju det en självklarhet. Jag firade ju alla jular i Lenhovda, fram till jag var 21 år. Så det är ju några år sedan. Om du visste vad jag
saknar dom!! Önskar dej en mysig helg! Kram Annika

Monica sa...

Här har det inte heller varit sol på jättelänge! Men det skulle visst kunna bli lite soldis i morgon i alla fall, hoppas!
Julförberedelser - har inte ens börjat tänka på det än...
Ha en solig helg, kram, Monica

Huset bakom lindarna sa...

Det ser gott ut med nybakat bröd, visst har man sina favoriter.
Till Ullared har jag inte varit på år och dag, men mina släktingar bor så nära så de kan åka iväg dit på en eftermiddag. Här har vi haft en solig dag som omväxling, äntligen! Hoppas du får en fin helg!
Kram/Finas mammis

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka söta lampskärmar! Dom passade verkligen in där och så fick vi se dom fina orkidéknopparna också. Det är kul när dom kommer tillbaka.
Och vilket härligt bak! Jag bakade igår, men det blev vanliga kanelbullar, det äter min man 2 st till sitt eftermiddagskaffe, varken mer eller mindre. Han är så otroligt måttfull.
Igår kom solen till oss. Vi var väl haft det ungefär lika solfattigt som ni i Småland, tror jag, man får energi, men samtidigt ser man allt ludd och kladd och allt överallt, så då får man gå ut!
Agneta kram