onsdag 19 juli 2017

Så är den glada sommaren här - också!!

Hej på er! Ja, vart tar tiden vägen egentligen??? Jag tycker jag hinner ingenting numera, men ska i alla fall försöka få ihop ett inlägg nu när jag har semester och allt.

Igår var jag ute i trädgården och jobbade hela dan. Vilket behövdes!! Himmel vad med ogräs det finns i ett trädgårdsland. Jag vet inte hur många korgar jag bar bort till komposten, men en hel del var det i alla fall.
 
Min mjölkkruka som innehåller de blommor jag själv dragit upp. Ja, inte de hängande, men däremot de vita och rosa. Hade sådana förra året (eller EN sådan egentligen!) och tog en massa fröer som jag sådde i våras. Nu har jag såna blommor lite överallt. De var verkligen blomvilliga och billigt blev det ju, haha.   
 

Snöflingan däremot är ett köp. Den hänger nu jämte fönstret på förrådet och blommar villigt. En väldigt tacksam blomma. Söta är blommorna också.


Min mörkrosa stockros blommar nu. Så härlig färg på den. Liksom på den ljusrosa nedan.


Winchester Cathedralrosorna blommar något otroligt också denna sommar. Verkar som vädret passar dom perfekt.


Gubben byggde ju en ny ställning till mina rosor Seagull förra året och  då fick vi flytta rosorna också. De växer ju också villigt och börjar komma igen nu igen. Man vet ju aldrig när det gäller  rosor om de vill växa igen, men tack och lov verkade det som det skulle lyckas.


Det är åtminstone några blommor på den, haha. Nåt annat som är blomvilligt är min Grootenhorst (ursäkta om stavningen är fel!). Den blommar hela sommaren. En tacksammare ros är svårt att hitta.


Det är semester, som sagt, och vi ska väl ut och resa lite också, inte bara jobba här hemma med diverse. Fast gubben han har inte varit hemma så mycket. Igår var han i skogen och plockade det här:


Och idag var han på en sjö han brukade fiska i när han var ung, och kom hem med det här:


Stora, fina abborrar. Jag gillar bättre de små, men de här ska nog slinka ner de också.

Nu önskar jag er en fin fortsättning på sommaren. Hoppas vädret blir lite bättre framöver. Idag har det visserligen varit soligt och fint, men den här krukan har inte ens badat än. Det är dåligt när det redan är 19 juli, haha. Ha det så gott.

Kram Elzie






                                                                                                                                                  

12 kommentarer:

Autismmamma sa...

Hej!
Jag är en kvinna, mamma, fru på snart 47 år som kommer från Småland. Söker nya vänner att hitta på nått skoj med tex en fika eller gå och dansa m.m. Mina intresse är att träffa nya ärliga, troga seriösa vänner, träna, hundar, djur, promenader, bio, fika, festivaler, shopa, barn m.m. Ni får gärna lägga till mig som vän. Hör gärna av er!
Min hemsida: autismmamma.bloggplatsen.se

Monica sa...

Så mycket fint du har i din trädgård! Den sorten som du sådde; vad var det? Dom skulle jag gärna försöka mig på också! För-sådde du dem inne först?
Snygg ställning till rosen - duktig gubbe du har!
Och så kantareller....mums, lyckans ost!
Abborre har jag aldrig ätit, men det lär vara gott. Roligt när man kan få saker ur naturen direkt! Det gillar jag!
Sommarkram till dig!
Monica

Erikslundsliv sa...

Vilken tur i har som har kantareller! Här är det lite för torrt i år, så det vill inte komma några gulingar ur marken än i alla fall. Jag vill gärna plocka lite så jag hoppas att det snart börjar växa i skogen!
Fina rosor!
Kram, Ann

Turid sa...

Nydelige blomster rundt deg! Du har nok det vi kaller "grønne fingrer".
Vi har hatt en fantastisk ferie i Sverie!
Klem fra Turid.

Evas Kvarnaro sa...

Tänk om min gubbe kunde gå till skogs och komma hem med sådana 'gula godingar'
och att komma hem med abborrar på en fisketur men . . . .
Min far fiskade mycket i min barndom så vi åt både abborre, gädda och andra insjöfiskar på 50-talet, nu har det blivit någon gädda och gös som vi fått av andra fiskare. Jag älskar att äta fisk i alla former, hellre det än kött.
Svamp i alla former slinker också ner, helst Karl-Johan svamp om jag får välja
vi har fått en riktigt svamp-väder nu, regn med värme gillar svamparna.
Gillar dina vackra stockrosor, i år har jag svarta stockrosor, fick fröer av en bloggvän och nu blommar de, men skiner solen då ser färgen ut som mörklila.
Det kan bli vackert i en blandad stockros rabatt.

Nu är vi inne i augusti månad, vad blommar hos dig nu ?
Må väl/ Eva

House and Garden by Bia sa...

Ser att det är ett tag sedan du gjorde ett inlägg, men jag svarar här hos dej nu iaf ;))
Tack för att du tittade in till mej och sa vad du tyckte om vad du vill se på bloggen. Känns lite avslaget att blogga nu, men jag fortsätter nog ett tag till ;)
Kram

Inger Marie sa...

Hei hei Elzie:)
Så hyggelig å høre fra deg:)
Vi er godt inne i høsten, og hagen forandrer seg fort.
Godtvi har bilder og hente frem utover vinteren, og våre blogger:)
Ha en fin uke:)

Rosie sa...

Hello, just popping by to say thank you for leaving a comment on my blog. I love your photos of both food and flowers:)

Lisbet sa...

Hej! Kikade in här och fick dofta lite på dina vackra blomster. Och känna abbordoften också!
kram!

Vardag och flärd sa...

Ja, du skulle kommit till Huseby så hade vi träffats! Men jag förstår att du inte åker dit varje år om du bor nära. Det jag är mest fascinerad av är fröken Florence och hennes liv, julmarknader är ju ganska lika, bara större eller mindre.
Ha det fint!
Kram Eva

Bui Minh trading sa...

đại lý phân phối thiết bị vệ sinh
tổng kho thiết bị vệ sinh
đại lý gạch men, gạch ốp lát

LORI HIRST sa...

THERE IS A CURE FOR HIV/AIDS
 Never give up in life they all said there is no cure for HIV, which is a big lie I have passed through many processes. Also, I never believed there is really a cure to HIV/AIDS until I met Dr. James. The doctor that has been helping people for many years, I came across this doctor online when I was searching for an HIV permanent cure online. I found out about Dr. James, and to my greatest surprise Dr. James has the herbal medicine for HIV cure which I have been looking for years I explained my problems to him through the email I found on someone who testified about Dr. James herbal mix write me a reply and explain how the process work so after ordering for the medicine I got it within 4 days and I took it according to the way Dr. James instructed me, I was very happy after 21 days I took the medicine there was very big change in my health when I was done with the process I went for a test, I found out I am negative that was the day I have the tears of joy after all I have been through. You can also get in contact with my doctor through his email now  (drjamesherbalmix@gmail.com)  And He also has herbs medicine to cure the following diseases; Nephrotic Syndrome, eczema, urethra wart, chronic problems. Herpes, Cancer, ALS, Autism, Hepatitis, Diabetes, HPV infections, Hives, shingles, blistering, ulcer, Painful or Irregular Menstruation. HIV/Aids. Diabetics. Vaginal Infections. Vaginal Discharge. Itching Of the Private Part. Breast Infection. Discharge from breast. Breast Pain & Itching. Lower Abdominal Pain. No Periods or Periods Suddenly Stop. Women Sexual Problems. High Blood Pressure Chronic Disease. Pain during Sex inside the Pelvis. Pain during Urination. Pelvic Inflammatory Disease, (PID). Dripping Of Sperm from the Vagina As Well As for Low sperm count. Parkinson's disease. Lupus.  Cancer.  Tuberculosis.  Zero sperm count.  Asthma.  Quick Ejaculation. Gallstone,  Premature Ejaculation. Herpes. Joint Pain. Stroke. Weak Erection.  Erysipelas, Typhoid, Discharge from Penis. HPV.  Hepatitis A and B. STD. Staphylococcus + Gonorrhea + Syphilis. Heart Disease.  Pile-Hemorrhoid.rheumatism, thyroid,  Waist & Back Pain.  Male Infertility and Female Infertility. Etc. Take Action Now. Contact him & Order for your Natural Herbal Medicine:  and email him  @  Drjamesherbalmix@gmail.com.