söndag 1 mars 2009

Jag vill... - I want to...



tacka alla som har skrivit så uppmuntrande kommentarer till mig. Ni har varit helt fantastiska måste jag säga. Och nu är dagen D för mig. Det känns lite konstigt så här i starten, men med det enorma stöd som jag fått av er så måste jag ju bara stå på mig och verkligen sluta röka, ha, ha. Jag ville skicka er alla en blombukett men eftersom det är omöjligt så får ni ta åt er av den här lilla rosbuketten istället.

thank all of you that has written the greatest coments to me. You've been amazing I must say. And now is D-day for me. It feels a bit strange but with your support I really have to stop smoking, lol. I wanted to send all of you some flowers, but as it's impossible you will have to take these roses as a thank from me instead.

Jag läste på Ann-Catrins blogg, Fint hemma, att det är väldigt modernt med stickat och virkat i år. Så då är jag riktigt modern nu då och det är ju kul för en gångs skull! Den här duken har jag virkat till vårt soffbord. Tyckte den var fin. Kanske inte var just sånt som var modernt, men vadå? Den var rolig att virka i alla fall och det var huvudsaken.

I read on a blog that it's very modern with knitted and crocheted things this year. So I guess I'm modern at last! This table cloth I've crocheted for our living room table. I thought it was nice. Maybe it's not those things that are modern, so what? It was nice to crochet and that's the most important.

Sen har jag stickat mig en halsduk. Det är i spetsmönster som ni ser och jag har gjort det 2 gånger så bred som originalet som jag hittade i boken "Sticka, modernt, romantiskt och kvinnligt. Det är roligt att göra såna här saker ibland. Kanten runt är virkad och med ett mönster i var ände.

I have knitted a scarf. It's with lace and I've made it twice as wide as the original. I like to make things like this sometimes. The border is crocheted with a pattern in each end.


Här kan ni se mönstret lite bättre.

Here you can see the pattern a little better.


Vill avsluta det här med ett kort på en riktig liten goding. Det är mitt barnbarn Casper och han är så söt. Och liksom sin pappa så är det väldig fart på honom. Min son visste man aldrig var man hade och den här lille är likadan. Men han är så charmig så man kan inte bli arg på honom, ha, ha. Kortet är taget på hans 1-årsdag.

The last picture is on my grandson Casper. He's so cute. And like his father, he's very rushy. Can't sit still for many seconds. My son was the same when he was a child. But he's so charming that you can't get mad on him, lol. The picture was taken on his first birthday.


Den här veckan har jag semester. Ja, det blev faktiskt så att jag blev ledig i hela 12 dagar. Ska bli skönt att få lite gjort här hemma. Dessutom slipper mina jobbarkompisar det mest tjuriga på det viset! Jag ska sy lite och börja på att scrappa. Och på fredag åker jag och några väninnor till Göteborg på scrapmässa. Ska bli kul att komma ut lite igen. Hoppas att ni får en bra vecka allihop.

This week I have a vacation. In fact I'm off for 12 days. It'll be nice to stay at home and do some work here. And my work mates don't have to meet a sulky woman! I'm going to sew some things and also begin to scrap again. And on Friday me and some friends will go to Gothenburg for a scrap fair. It'll be nice to go away for some days. I hope that you will get a nice week all of you. See you!


31 kommentarer:

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Åh Elsie, jag har tänkt på dig idag! Jag tänkte också men inte tillräckligt, det sprack!
Vad du är flitig me virknål och stickepinnar! Jättefint! Tyckte halsduksbilden är helt ljuvlig!
Vad skönt med semester då och vad roligt att åka på mässa!
Önskar dig en fin vecka och lycka till!
kram goa vännen!
nina

Mitt hvite hus sa...

Hei ElsieO=)

Masse lykke til, dette klarer du....stå på , ta en dga av gangen og vær mega stolt for hver dag du er røykfri!!!
Ha en fin søndag KLem Kerstin

Brit. (lille meg) sa...

Jeg vil også ønske deg lykke til!
Hvis du virkelig ønsker dette og er motivert, så er jeg sikker på at du greier det! Jeg synes du er tøff, Elzie!
Ha en god søndag!

Frusvea sa...

Go Elzie go !!! Kämpa kämpa så fixar du det. Min son som är storrökare, minst 25 om dan är nu inne på 9:e rökfria dag. Klarar han det så gör du det :) Nu är det bara han mamma som rökt i 30 år som ska sluta *muttrar*
Lycka till kära du!
*kramar*

Anneli sa...

Fortsätt kämpa...:-)
Visst är det modernt att sticka och virka nu - har alltid hållt på med det och det känns extra kul nu när det har blivit så hippt...
Då är man helt plötsligt på modet igen...*ler*
Jättefina saker har du åstadskommit...gillar halsduken..
Ha det så bra på din semester...
Kramar/Annelie

Viola sa...

Njut av din ledighet, är just hemkommer från Götet och skrivit på blogggen om det idag, vilken liten goding du har, jag
bara väntar på livets efterrätt, tycker det är dags nu när min äldsta blir 28 i år....underbar halsduk du gjort, så vackert
mönster, ha en bra söndagskväll, kram

Guldkorn i min vardag! sa...

Hoppas verkligen att det går bra med rökstoppet, själv slutade jag för sex år sen. Jag beslutade mig bara en dag, hade med ciggen o tändaren varje dag i fickan ifall att... men jag lyckades stå emot fast visst var saknaden stor efter min kompis, för det var ju det den var. Ett gott råd, börja aldrig med nikotintuggummi eller annat trams då byter du bara beroende.
Sticka du istället, bättre med stickpinnar än giftpinnar!
Kram Ulla-Bella

Anonym sa...

Hej!
Vad duktig du är på att virka och sticka! Om du tröttnat på att virka, kan du vara med i min utlottning, med bl a virkat! Vad skönt det låter med semester! Ha det skönt och lugnt!
Hulda

Ullis/Leva på landet sa...

Håller alla tummar för dig att det ska gå bra med rökningen. Härligt med semester. Här har jag varit ledig en vecka och börjar jobba igen i morgon. Jättefina sker du har stickat och virkat.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Butik Östergården sa...

Det är jätte modernt med stickat och virkat i år!
Så du är helt rätt!

Duken du visar tyckte jag var underbar. Köper spetsdukar så fort jag går på en loppis eller auktion.

En sådan sötnos du visar på ettårsdagen.

En dum fråga kanske men vad är Scrap för något?

Hoppas du får jätte trevlig i Göteborg!

Kram Helen

Anonym sa...

Hi Elzie! Your needlework is outstanding! That crochet table cover is gorgeous! I think this would be beautiful mounted on a black background in a modern silver frame!!! Just fantastic; also love the scarf!!!! I wish we had scrapfairs around here! That is something I would love to go to! Hope you have beautiful weather for your 12 days off! Enjoy dear - Sincerely, Jeannette

Roza sa...

Vilken liten goding, jag tror nog att farmors hjärta klappar ett par extra slg när ni träffas.
Halsduks mönstret skulle jag gjärna ta emot, den var hur finsom helst.
Kram Roza

Petra sa...

Heja på Elzie, du må tro att jag tänkte på dej mycket igår. Vet precis hur du har det. Om du skulle bli sysslolös och rastlös så kan du få sticka en sån där fin sjal till mej! Den är ju helt fantastiskt fin. Och sån tur att jag inte slängt mina gamla virkmönster, blir faktiskt lite sugen på att virka en duk. Den du virkat är jättefin.Ha en underbar rökfri dag.
Kramar
Petra

Lene sa...

ja Elzie, du kommer nog att ha mycket hicka idag då många tänker på dig!
Härlig virkad duk, jag har alltid en virkad duk på bordet, tycker det är snyggt!
Ha en bra vecka vännen.
Kram Lene

NICOLINAS BONING sa...

Hoppas att allt är bra med dig...trots rökabstinensen...och att du har kommit över Brynäs senaste förlust;-)
Mycket snygg halsduk,synd att vi inte fick se den på dig oxå.
Den delen av nedre hallen som ska åtgärdas nu är där lilla toan är.
Jag har inte ens tagit i spackelhinken...suck...men det blr nog en dust med den gråa favvogeggan senare i eftermiddag.
Jag måste in till arbetsförmedlingen idag,men sen kan jag nog inte dra ut på det längre...skratt...
Ha en riktigt bra ledighet och lycka till med avvänjningen!
Kramar/Birgitta

Stina sa...

Vilka fina handarbeten...blev så förälskad i din halsduk...om du behöver ha nåt för händerna nu så finns här en som önskar sig en sådan :))
Hoppas det går bra för dig och att du inte klättrar på väggarna :)Håll i det kommer att gå bra.

Kram
Stina

Anonym sa...

HEJA HEJA HEJA Elzie!!!
Stå nu ut de 3 första dagarna för de är riktigt pissiga ärligt talat. Sedan kommer du att klara dig GALANT!!!

Vilken sjal!!! Jäklar vad snygg den var.

kram

Kanske vi ses på lördag, inte bestämt ännu...

Annika i Gamla Stan sa...

Roligt att du hittade till mej!

Tänkt nu inte att du VILL sluta röka! Utan säg högt till dej själv: Jag Elsie är så stolt över att VARA en ickerökare..

lycka till kramar!

Annika

Bodil sa...

Jasså du skall till scrapmässan i Göteborg. Då får du titta in i MiMas monter (där jag är med i designteamet). Tyvärr åker jag inte på denna mässan. Istället kommer jag att vara med i Helsingborg och på syfestivalen i Stockholm. Då skall jag hjälpa till i MiMas monter.
Scrappandet är ju så kreativt och stjäler mycke tid så du kommer inte att hinna med att röka sedan. Bra va!!!
Kram

Stina sa...

Vad fint du gör du gumman. Sicken liten sötnos också.:-) Kram

Lisas torp sa...

Ja, vilket skitväder rent ut sagt! Här snöar det ....eller slaskar ordentligt! Riktigt trist...men det kommer nog andra tider!

Duktiga du som håller uppe - hoppas att det går bra för dej, men har du en sån söt liten Casper i närheten så klarar du nog det mesta! Åh, så söt han är!

Åh, så jätteduktig du är att virka, jag är jätteimponerad!
Kram
Lisa

Ann-Catrin sa...

Godkväll"klart du klarar det här.. jag hejar på dig!!

och vad duktig du är med virksnålen..och modern hihi!!

vad skönt det lät med semester.. skulle jag med behöva

Det är tapet där i vårt sovrum..

kraam
a-C

karina sa...

Hejsan!
Jasså, du har det som jag har bakom mig. Skönt är det att slippa rökbehovet men saknar trots allt ett pipstopp då och då. Får bara känslan av det någon gång per år så det är lätt att motstå "ler". Har också svårt att sitta med händerna i knät vid TV så det blir alltid något gjort där. Ha det gott, Karina.

karinas.tradgardsblogg.se

Petra sa...

Tänkte bara titta in och säga HEJ och HEJA ELZIE!!!!
Den här dan kommer också att försvinna och när du vaknar imorgon har du varit rökfri i 3 hela dagar. Simma lugnt och kräv inget annat av dej själv än att klara detta. Det är tillräckligt.
Kramar
Petra

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ja men nu ger du järnet bruden =) Du ska få se då du har varit rökfri ett tag så känner du hur andra luktar illa då dom just har rökt!

Duken du har virkat är helt underbar. Även halsduken är helt ljuvlig.

Kram Anita

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så nu är det då dag 3! Hoppas att det går bra för dig! Håller alla tummar jag har!

Så fint du har virkat! Tänk! Jag gjorde massor av sådana där "plättar" förr... men nu är det sällsynt.

Och halsduken var ju underbar!
Du är jätteduktig på att knåpa med garnet!

Kram
Marie

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Jag glömde ju att säga att den lille killen är ju underbart gullig!
Kram
Marie

Neabear sa...

Good luck with quiting smoking. I sincerely wish you the best on that. Your crochet items are so lovely. I love them!! And that grandson of yours, what a cutie!! Have a wonderful week off. You are so lucky to get some time off.

Klarafina sa...

Vad duktig du är på att virka! Jag är helt nybörjare på den fronten men skojigt är det.
Casper är en riktig goding!

Anonym sa...

Hej!
Hoppas det går bra att inte röka!
Något uppmuntrande till dig finns hos mig!
Hulda

Anonym sa...

Hej gumman! Håller på dig Elzie och jag vet att du kommer att klara det här!!! Håller tummar och tår för dig!
Så duktig du är på att virka, den duken blev jättefin och så skir, gillar den!
Sjalen blev ju hur läcker som helst, måste ha tagit en evighet att göra och så himla snyggt med den beige kanten nedtill, superläcker, vill ha!!!;-)
Tänk att lilla Casper har blivit så stor, minns när du gick "i väntans tider" innan han kom fram! Tiden går så fort! Han är hur gullig som helst! Lite lik min son när han var i samma ålder.
Hur går det med receptkorten för dig, är du klar snart? Jag håller på för fullt med mina och tänkte att de skulle vara klara inom ett par dagar.
Saknar dig så mycket Elzie! Kika gärna in i min blog, där kan du se foton av Elin när hon var mannekäng på modevisning på Cubus i lördags. Lämna gärna fotspår innan du går, skulle glädja mig mycket!:-)
1000 kramar till dig vännen!!!