onsdag 30 maj 2012

Trädgården i slutet av maj

Hej på er! Idag har jag inte gjort många knop. Skönt att kunna ta det lite lugnt när man är ledig. Men en sak jag gjort är det här


Ja, jag är medveten om att det inte syns mycket på bilden, haha, men på vardera sidan om staketet till altanen har jag planterat en 'Seagull'-ros. Meningen är att det ska komma upp en portal där som rosorna ska klänga runt. Hoppas det går vägen. Fick flytta på en del andra blommor för att få plats, men till slut var dom där. Det ser inte klokt ut som det är nu, men snart ska där dit en annan trappa till altanen. Gillar inte de där stenarna riktigt.

När jag ändå fotade detta så var jag runt i trädgården som vanligt med kameran. Nu är det ju inte vårblommor längre, utan försommarfagert i landen.


Först måste jag visa min 'Rosenhagtorn' som blommar så fint nu. Den ser nästan konstgjord ut i färgen. Underbara smårosor i klasar. Fick ju det på min jämna födelsedag så det är snart 7 år sen.


Detta är en 'Ormöga' Alba som jag köpte förra året. Kul att se att den överlevt vintern. Ja alla tre plantorna växer och frodas. Det är meningen att dom ska stå i det nya landet som ska bli så småningom.


Pionerna växer och frodas. Knopparna är så stora nu så det lär väl inte dröja innan de slår ut. Bara hoppas att det inte blir någon frost på nätterna som dom hotat med. Är så hopplöst att hölja över saker när blommorna är så höga och fina.


Den här lilla fick jag flytta när rosen skulle få plats. Den är väl för söt med sina ljust, ljust blå blommor.


Ljuvliga löjtnantshjärtan.


Helt underbar lilarosa akleja.


Här är en vit variant.


En rosa.


En mörklila (blå?).


Och här är en variant som är lite högre än de andra och som inte slagit ut än. Som ni märker så bara älskar jag aklejor och kan ha hur många som helst, haha.

Den här blomman nedan, är det en Fläcklungört?


Tycker inte den ser så fläckig ut nämligen, haha. Men är tacksam för namnförslag!!


Ni som läser min blogg regelbundet vet att jag har svårt för blomnamn. Så den här stackarn får vara utan just i skrivandets stund. Tycker den är otroligt vacker i alla fall och har den i blått också, men de hubbarna har inte blivit så stora.


Den här lilla saken är min Svavelpion. Inte så stor än, som sagt, men om man betänker att det bara var två blad på den när jag planterade den (och jag trodde den var död häromåret!) så har den vuxit på bra. Ska bli så kul att se när det äntligen kommer blommor på den. Har inte en aning om vilken färg det är på den!!! Hur vore det om den här damen kom ihåg att skriva ner vad det är hon planterar?!?!

En sista trädgårdsbild.


Har ni sett så fin min Allium är? Jag är så glad för att den kommit upp. Och i bägge landen jag satte den också. Nu kan t o m jag skryta med att det är lätt att få den att blomma, haha.

Ja, det var mina trädgårdsbilder för i dag. Dröjer nog till juni nu innan det blir fler bilder och då får vi se vad som blommar.

Glömde ju att visa er en sån fin sak jag fick av Anki igår.


Har ni sett vilken fin bukett i bara rosa toner? Jag bara älskar den och den pryder sin plats på köksbordet nu.

Nehej, nu får jag nog tänka på lite middag här i huset. Hoppas ni får en fin fortsättning på dan så hörs vi!

Kram Elzie















11 kommentarer:

Härliga Livet sa...

Så mycke fina blommor. Akleja påminner mig om min mormor. Hon hade massor med sådana i olika färger på ett speciellt ställe i trädgården. Nu har mamma dom plantorna. Kanske blir dom mina en gång i tiden.
Må så gott.
kram Pernilla

Pia sa...

En sådan massa som står i blom redan! Bu, och snart är det förbi..eller?

Kraam!
-Pia-

Hjärtruds Stuga sa...

Så många fina blommor du har i din trädgård. Aklejor är en av mina favoriter med.

Ha en skön kväll

Kram Karin

Vardag och flärd sa...

Så vackra blombilder! En rosportal önskar jag också att jag får så småningom.
Kram på dig! Eva

karina sa...

Hejsan!
Och så gick jag in på mitt fotoalbum, och vips så hade jag namnet "klockhyacint". Kan knappt 10 blomnamn men jag har alla mina (nästan)blombilder med namntext. Inte tycker jag det är viktigt heller, men det kan vara bra ifall någon annan inte vet "ler". Rosenhagtornsbusken ska jag titta lite närmre på, för ska det vara färg så ska det synas. Hörde av svägerskan i Mörlunda att det varit frostnatt, men det ska väl inte komma till en annan hoppas jag, för jag vägrar springa ut och in med en massa krukor. Slö inte jag, men bor man i zon 1 så ska det inte behövas anser jag och träna det får man nog av i trädgården ändå. Idag har tränat precision (felstavat) för det har vattnats i hela trädgården. Tur man har eget vatten, för det kommunala får man endast använda för kranvattning. Ha det gott Karina.

Herr Nilssons Fru sa...

Oj vad många fina blommor - oh jag missade allihop när jag var där:) men då!! Den första hade ju världens underbaraste färg Rosenhagtorn.
På tal om Ormöga!! I ormöga på Öland hade vi sommarstuga när jag växte upp inte för de har med blomman att göra men endå:)

Pioner, de är fina. Tror jag har några i mitt stenrös, men ja vet inte, trädgårdsmästaren här har någon slags ständig semester sommartid:)

Kramiz på dig

Snäckskalsdalen. sa...

Oj vad det blommar på i din fina trädgård och aklejor är så vackra!
Du har så många fina växter och vad dom heter spelar ju egentligen inte så stor roll!
Kul med rosenbågsprojektet!
Agneta kram

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilka underbara bilder!
Ha en riktigt fin dag!
Kram/Lena

Elsa och Helena sa...

Det växer hos dig så det knakar...kan nästa hör ända hit:) Vilken vacker bukett du fick...så vacker.

KRAM Helena

Viola sa...

Har samma rosenhagtorn som du...ett jätteträd som nu blommar för fullt, underbart...kram

skifferhuset sa...

Vilka fina blommer du har i din trädgård å så kan du alla namnen! Ha en fin kväll! Kram Iréne