tisdag 12 mars 2013

Gubbens vägg

Hej på er! Ja, så var det tisdag igen. Och en solig och fin tisdag har vi, men den började väldigt kyligt. Minus 17 grader hade vi visst här. Brrr! Ja, man kan fråga sig vart våren tog vägen?!?!

Idag tänkte jag visa er gubbens vägg här. Den finns i vardagsrummet.


Där har han sin älskade barometer och silver fisken!


Barometern knackas det på varje kväll. Man måste ju vet vad trycket är!! Speciellt om det är dags för fiske är det väldigt viktigt. Fråga mig inte varför. Har aldrig satt mig in i det där, haha.


Sen har han sin älskade silverfisk också. Den fick han i första pris för att ha tagit den största gäddan! Idag har han suttit och putsat silvret på den och nu ser man t o m vad det står, haha.

Ja, det var gubbens vägg det. Måste säga att fisken tog jag gärna bort (!), men barometern pryder ju sin plats. Och den stackarn måste ju få ha lite saker framme också, inte bara jag..,.!

Nej, nu ska jag skynda mig och anmäla mig till Vårteckensutmaningen. Inte för att det är mycket till vårtecken nu, men det ändras väl. Ni får ha en fin tisdag. Själv ska jag jobba ikväll och hoppas att det inte blir lika kallt ikväll när man ska ut och köra. Brrr! Ha det så gott så hörs vi!

Kram Elzie

11 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Barometern är jättefin och jag minns när min farfar varje dag gick och knackade på sin barometer, han var bonde.
Klart att han ska få ha sin silverfisk där på väggen, de två sakerna passar ju ihop.
Ha en fin vecka!
Kram Eva

Änglarnas hus sa...

Hallojsan vännen!

Det var inte igår jag hälsade på här i din stuga..tiden flyger fram aldeles för fort nu!
Klart att gubben skall ha sina saker framme..hihi.. tittar mig nu runt för att se om min har ngt på väggarna..men jag får nog erkänna att det är snålt med den varan..om inte änglarna är hans..så är de nog<,9

må gott nu!! Kraam sanne

Anette sa...

Haha, trodde först det var en sång där sjungande fisk... Största gäddan måste man ju vara stolt över förstås.
- 17 grader, då var det ju rena värmeböljan hos mig med - 16 ;-)

Annica Östlund sa...

Barometern är verkligen vacker och fisken kanske har sin charm också =)
Kul att du vill vara med i vårteckensutmaningen...och just nu är det en riktig utmaning att hitta de små vårtecknerna...men de kommer nog snart i rasande fart!
Trevlig kväll!
Kram Annica

Monica sa...

Ja, jag minns från min barndom, att min pappa ofta knackade på vår barometer också!
Det var väl ett sätt att få reda på vad det skulle bli för väder...
Jag förstår, att din gubbe är stolt över sin silverfisk! En gädda på över 11 kg, det var inte dåligt! Den hade man ju blivit rädd för!
Ha det gott, kram, Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, ja, barometer är nödvändigt, här har jag en som knackar och knackar och så har jag haft det genom hela livet, fast min egen far knackade inte, han brydde sig inte om vädret så mycket, men min morfar, han knackade.
Silverfisken tycker jag är väldigt fin och det är väldigt rart av dig att din man får ha den uppe, det hade nog inte alla män fått ha!
Men det passar ju så fint ihop med barometern.
Agneta kram

Härliga Livet sa...

Hej !
Haha, små skrattar lite när jag läser ditt inlägg. En liten hörna kan dom få ha. Men fisken förstår jag att han är stolt över. Har oxå en sådan där barometer efter mannens föräldrar hem, men den ligger i låda och ja, där får den nog ligga ett tag till.
Inte vår här heller, haha snöstorm idag och det fullkomligt vräker ner med snö :(
Va rädd om dig.
Kram Pernilla

Monika sa...

Hihihi, ja dom har sina rutiner, de goa gubbarna :o) Precis som vi har våra :o)

Nej, någon vår finns de inte i sikte ännu. Men ljusare för var dag blir det ju, så det får väl vara det tecken som råder för tillfället.

Ha det bäst!
Kraaam
Monika

Carina Sjölund sa...

Min farmor och farfar hade en barometer. Tror att det inte så många som har sådana idag???

Här har vi haft ett soligt väder idag, med -11 grader. Men fortfarande nattkallt -20-25 grader BURR BURR.

Ha en fin kväll!
Kramen♥

Unknown sa...

Som sagt, det är nog fina fisken för Gubben Din Elzie, att få ha en egen vägg därhemma :-)

Barometern, är en intressant uppfinning...min Farfar var också alltid så engagerad i sin, minns jag.

Vårtecken, har vi inte så många här än heller, mer än att solljuset känns mer intensivt, tycker jag...

Kramen,Eva

Ett Vitare Hem sa...

Ha en riktigt fin torsdag!
Kram/Lena