fredag 16 september 2011

Gudomligt väder!

Hej på er! Ja, det måste man säga att det är idag. Solen skiner och det är en klar, hög luft. En sak som jag älskar med hösten, som är min årstid. Har alltid älskat den när man kan gosa in sig i hörnet på soffan och läsa en bok - eller handarbeta. Men som så många andra gillar jag inte när det regnar och blåser som det gjort tillräckligt den här veckan.

Idag har jag plockat in mina pelargoner. Tyckte dom var så fina än så dom fick hamna i fönsterna här innan det blir dags att sätta ner dom i källaren.


Det blev lite trångt på fönsterbrädorna. Det här är i vardagsrummet. Har en vit Saint Paulia där också. Den har blommat ända sen jag köpte den i våras. Otroligt tacksam blomma.

Så här ser det ut i köket nu efter att jag fick slänga den ena Begonian som var alldeles möglig. Och det var inte jag som hade förvattnat den!!


Ljuslyktan köpte jag från Living Room, tror jag det hette. Det är ett företag som har försäljning i hemmen. Tyckte den var rätt söt, men den lyser rätt dåligt måste jag säga. Ja, den får stå där tills vidare. Vet inte var den hamnar till slut.

Var ju på Blomsterlandet för en evighet sen och då köpte jag de här burkarna. Tyckte dom var så fina. I den stora har jag makaroner, som synes, och i den lilla flingsalt.


Har tryckt in dom i hörnan här. Måste säga att jag inte är så förtjust i det där knivstället som gubben fixade till i brädan. Tycker det blir smutsigt och ohygieniskt där, men försök få honom att inse det, haha. Dessutom är dom lite i vägen hela tiden, men det får väl vara så här så länge.


Så här ser det ut på andra bänken i köket. Den lilla glasklockan köpte jag på Jotex för några år sen och ljuslyktorna kommer från Lagerhaus, tror jag. Minnet är ju inget vidare!! Rosorna som ligger i klockan är från två olika buketter.


En gul och en som har varit något apriskosfärgad. Dom gör sig bra där tycker jag.

Har en glasklocka i vardagsrummet också och i den har jag lagt en liten hortensiablomma från min lilla buske. Det var precis så den fick plats där så den är inte stor.


Vad ska ni hitta på i helgen annars? Jag ska på scrapträff här på hemmaplan och det ska bli jättekul. Har inte varit på en sån på evigheter, har alltid jobbat de helgerna, så jag känner mig väldigt ringrostig. Men jag hoppas jag ska få något gjort i alla fall och alltid lär man sig något nytt på de där träffarna.

Hoppas att ni får en fin helg och att solen lyser på oss. Ha det gott så hörs vi!

Kram Elzie

16 kommentarer:

Monica sa...

Ja, idag har det verkligen varit ett gudomligt väder! Strålande sol, klar luft och äntligen - inge blåst!
September är ju min favoritmånad och sådana här dagar är dom bästa!
Nu mot kvällen blir det litet kyligt och då är det mysigt att krypa upp i sitt soffhörn!
Hoppas att helgen bjuder på lika fint väder!
Ha en skön helg, kram från mig!
Monica

Änglarna finns sa...

Ja vilken dag! Bara såå ljuvlig!! Håller med dej om hösten!!
Denna luft och vackra färger..underbart!!
Önskar dej en fortsatt mysig fredagskväll i soffhörnan!!
Kram Annika

Solstrimmor sa...

Hoppas vädret består i helgen och att du får en rolig träff!

Kram Eva-Mari

Unknown sa...

Hej!
Ja det var verkligen ett riktigt höst/regn/ruskväder som drog in över oss tidigare i veckan! Då är det gott att njuta av soffhörnen ;))
Hoppas nu att att det får torka upp lite grann för jag vet inte hur det är hos dig men jag behöver röja av i trädgården och det går ju inte när det bara "klafsar"...
Så fina dina pelargoner är, jag har också så smått börjat plocka in mina på fönsterbrädorna så länge de blommar.
Här är det jag som har jobbhelg men du får ha det gott och trevligt med scrapping och annat, du visar väl sen vad det blev? Ringrostig eller inte :D
Kram Allis

Maud sa...

Hejsan i det vackra höstvädret...fina bilder du visar..pelargoner är bara underbart...
Ha en härlig helg!
Kram Maud

Lisa sa...

Morrn..Lite efter men här till slut. Jodå solen lyser idag. Ljuvliga bilder di bjuder på. Och jag ÄLSKAR också hösten. Ha en go lördag...

Kram Lisa

Pia sa...

Vad fint med en källare att ställa pelargonerna i! Visserligen har jag också en källare, en jordkällare, men där möglar t.o.m palstämbar!!! Så jag är tvungen att pina in mina 20 Mårbackor på verandan...

skifferhuset sa...

Vi tackar för det fina vädret, men nu lovas det ju regn igen!! Ja hösten har sina tjusningar, är ingen utpräglad höstmänniska men soffhörna, levande ljus å en bra bok är kanon! Fint du gjort med dina glasklockor! Hoppas du får en fin helg med kursen! Kram Iréne

Susanne sa...

Kikar in för att önska en fortsatt skön söndag..Kram

Änglarnas hus sa...

Ja vädret har varit på topp i helgen..bara idag det blev innemysväder! känns ok efter helgen!

Så fina stilleben du har fixat till på bänkarna!!

Kramis Sanne

Cathrin sa...

Apploderar......du gör ju reklam för mitt jobb, bravo. Ja visst är de fina burkarna.....och billiga.Ja vädret var fint men i dag bedrövligt och jag har varit riktigt deppig, men det är ju inte bara pga vädret.Japp då ligger du steget före......har inte ens börjat fundera på att plocka in pellisarna....men det är nog hög tid snart. Kram Cathrin

Elsa och Helena sa...

Hej Elzie! Jag gillar också hösten, då får man kura i soffan och läsa utan dåligt samvete:):) Mina pelargoner har slutat blomma men å andra sidan blommade de knappt alls i somras. Hoppas du hade trevligt på scrapträffen. Hos mig blev det lyckat...maten var till belåtenhet och då är jag nöjd:)
KRAM Helena

NICOLINAS BONING sa...

Hej Elzie-gumman!

Vilken helt perfekt kräftskivan ni hade...det betyder så mycket för dom äldre att ha lite skoj dom med ;-)

Just nu hade det varit bra med lite ljusrosa pelargoner i det lilla köksfönstret här hemma, men inte en enda pelargon har ag haft i sommar faktiskt.
Om du tröttnar på dina så vet du vart du kan skicka dom;-)

Visst är det på sätt och vis mysigt med hösten för man kan sitta inne och mysa utan att ha dåligt samvete men dom där mörka och ruggiga morgnarna när man ska upp ur sängen innan jobbet är inte alls så sköna.

Ha det så bra nu och hälsa gubben!
Kram Birgitta

Black Iris sa...

Tänk att jag aldrig någonsin har lyckats med Pelargoner. De är ju så fina på alla sätt. Jag övervattnar dem väl antar jag.
Så mycket fina vrår du har där hos dig.
Här stormar det och hällregnar för tillfället..

Kram Maidi

Reflection Through The Seasons sa...

Good Morning and greetings from Wales UK.
I haven't visited for a while, but today I have enjoyed your pictures. Thank you for sharing. Marion

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Här har jag också tait in pelargonerna. Alla står nu och trängs i växthuset.
Idag skiner solen - underbart höstväder.

Fortsatt trevlig helg
Birgitta