lördag 23 juni 2012

En lugn midsommardag

Hej på er! Hoppas ni hade en fin midsommarafton. Här var det bara bra. T o m vädret var på vår sida till att börja med, men så började det blåsa så vi bestämde att vi skulle sitta inne och äta. Min mor är inte så glad i blåst.


Så här ser det ut på bordet på altanen. Den lilla midsommarstången köpte jag för många år sen på loppisen i Moheda. Och mjölkkrukan kommer från Dalsland!


Min fina hortensia måste jag ju visa. Fullt med knoppar är det på den och jag bara hoppas dom ska slå ut.


Så här såg dukningen ut. Det var bara mor och jag som tog oss en snaps. Gubben skulle köra och gillar egentligen inte snaps, så han avstod gärna. Duken fick jag av en kompis. Men jag fick sy klart den själv för det var inte alla rosor sydda på den, haha.


Här är det dags att äta. Sill, lax, potatis, gräddfil, grädde och gräslök. Det är vad vi har på vårt bord till midsommar. Vi skulle grillat igårkväll men då öppnade sig himlen så vi struntade i det.

Däremot hade ungdomarna det kul i ett hus på denna gatan. Det är en ung kille som köpt ett av husen och han och hans kompisar hade dragit hem en stor badtunna som stod ute på gatan. Där hoppade dom i framåt kvällningen och satt där och myste i regnet. Dom är för roliga. Trots att det var en hel del ungdomar där så hördes knappt ett ljud från dom. Inte för att jag hade brytt mig, det är bara midsommar en gång om året!!

Idag har det varit rätt lugnt här i huset. Gubben har slängt ut lite matjord över landen, det behövde fyllas på. Själv har jag baka tårtbotten. Det är visst nån i huset som fyller år i morron!!

Nu önskar jag er en lugn kväll. Ha det så gott, ta hand om varann så hörs vi!

Kram Elzie



9 kommentarer:

karina sa...

Hejsan!
Mannen och jag gjorde som er och åt sillunchen på altanen, för sen blev det kyligare och till slut kom regnet. Inget barnbarn på besök än så midsommarstångsdansen avstod vi ifrån. Har en i´de på att mannen ska få löda ihop en midsommarstång åt mig av en tunn armeringsstång, men han måste ju fylla år först så han har något att göra det med "ler". Ha det gott, Karina.

Änglarna finns sa...

Ser ut som om ni hade en härlig midsommarafton..med god mat och snaps!!
Önskar dej en fortsatt härlig kväll!!
Kram Annika

Bittan sa...

Tack tack,ha en fortsatt mysig Midsommarhelg. Här har vi pussat på LillPrinsen, planerat nmangivelsen , grillat och tar nu ett glas rött till den j....a speedwayen ...det gäller att Carpe Diem du vet :-)
Kram Bittan

Hanna sa...

Vi år också lunchen ute och tur var väl det för eftermiddagen var inget vidare här.
Ha en fin kväll!
Kram
Hanna

Judy at GoldCountryCottage sa...

Hi Elzie: It worked! Thank you for sending the address, I'll put it on my sidebar and hope that works. Looks like you had a grand midsummer feast. I think it's so much fun to be around the young people, IF they are being good! Hope you are having a great weekend..Happy Saturday..Judy

Elsy sa...

Ha en fortsatt fin sommar och njut av den. Kram

Carina Sjölund sa...

Vi har haft en härlig midsommar. Vi blev bjuden till dotterns pojkväns familj på midsommarafton.
Fick äta gott och njuta av det soliga och fina vädret :)
Vad mer kan man önska sig *L*
Kramen rara du♥

Monica sa...

Det var ju roligt att din mamma bestämde sig för att komma till sist! Och att dricka en snaps! Det gjorde henne säkert gott!
Ett härligt midsommarbord hade ni med en jättefin duk!
Ha en skön ny vecka, kram, Monica

skifferhuset sa...

Låter som en riktigt härlig midsommar hos er! Hihi håller nog med gubben hos dig, snaps är inte riktigt i min smak, en liten liten snutt kan jag ta! Badtunna är så mysigt, badade en gång i nov med fint regn kom ner å bara sitta där å njuta! Har även badat i -15 grader, lika skönt dä! Ha det gott! Kram Iréne